Retail Insights
Insights, analytics en onderzoek

On-demand retail insights Tailor-made analyses
In-market testConsumentonderzoek

 

Introductie 

AH Media Services heeft als geen ander inzicht in omzetontwikkeling én consumentengedrag, waardoor we antwoord kunnen geven op een zeer divers palet aan onderzoeksvragen. Met 15 miljoen transacties per week en een 80% dekking met de Bonuskaart, kunnen we tot in detail achterhalen hoe consumenten reageren op campagnes, productintroducties of andere merkactivaties. 

Met behulp van onze self-service tools en tailor-made analyses biedt ons Retail Insights team inzichten in de effectiviteit van marketing- en media investeringen. Deze retail insights zijn in verschillende vormen beschikbaar, op categorie-, merk- of productniveau. Ook bieden we verschillende typen onderzoek aan, variërend van instore producttests tot onderzoek in een van onze klantenpanels. 

Fact based campagnes
Op basis van de inzichten van onze Albert Heijn consumenten, is ons team van insights consultants en data-analisten in staat om fact based campagnes op te tuigen. Zo brengen we op basis van consumentendata in kaart welke consumenten het meest openstaan voor een boodschap en in welke winkels deze consumenten voornamelijk hun boodschappen doen. 

 

Sis

 On-demand retail insights 

Wil je zelf achter de knoppen zitten en elk moment toegang hebben tot up-to-date Albert Heijn klantinzichten? Dat kan met ons self-service platform Shopper InSide (SIS):

✓ Creëer eigen insights en rapporten op basis van koopgedrag en Albert Heijn segmentaties. Gebruik deze inzichten vervolgens als basis voor categoriemanagement adviezen en marketingactivaties binnen Albert Heijn of daarbuiten.
✓  Bekijk wekelijks ontwikkelingen in koopgedrag en transacties op productniveau, om het succes van je productintroducties, je merkpositionering of merkloyaliteit te volgen. Bekijk bovendien het verschil daarin tussen online en instore. Welke consumenten zorgen voor de grootste groei? Welk segment kun je het beste aanboren? 
✓ Zit bovenop de performance van de Bonusaanbiedingen van afgelopen week en stuur toekomstige acties bij, waar nodig. 
✓ Krijg tips en hulp bij het interpreteren en toepassen van de inzichten. Een ‘coach’ is standaard onderdeel van het SIS-programma en helpt je bij vragen over SIS.

Tailor-made analyses

Naast ons self-service platform bieden we ook losstaande, op maat gemaakte analyses aan. Deze tailor-made analyses bieden handvatten voor bijvoorbeeld een productintroductie of het tijdig bijsturen van een introductiecampagne:

✓ Monitor de performance van productintroducties en onderneem weloverwogen acties op basis van analyses.
✓ Onderzoek de ontwikkeling van trial- en herhaalaankopen: wie zijn deze consumenten en wat kochten ze eerder? 
✓Breng de interactie tussen jouw merk en de belangrijkste concurrenten in kaart. Of bekijk het verschil in klantprofielen, voor het targeten van bijvoorbeeld een instore activatie.  
✓ Maak categoriespecifieke customer journeys inzichtelijk op basis van online zoek- en klikgedrag, om zo digitale marketing te optimaliseren.

 In-market test - nieuwe producten testen in een winkelomgeving

Het merendeel van de productintroducties in de retail slaagt nog altijd niet of onvoldoende. Een belangrijke oorzaak? De manier van onderzoeken. Of beter gezegd: hoe consumenten reageren binnen een onderzoekomgeving. De oplossing? Maak het onderzoek onderdeel van het reguliere instore of online consumentengedrag, door middel van ‘in-market testing’:

✓ Plaats een nieuw product, of nieuwe verpakking tijdelijk in het reguliere schap van een select aantal winkels. Vergelijk aankoop- en consumentengedrag vervolgens met hetzelfde gedrag in een aantal controlewinkels.  
✓ Pols interesse in een nieuw merk of concept met een ‘concept test’, door het concept tijdelijk op te voeren als ‘nieuw assortiment’ op AH.nl. 
✓ In-market testen zijn ook geschikt voor het A/B testen van de effectiviteit van marketing- en communicatiemiddelen, zowel online als op de winkelvloer. Dit zijn slechts enkele onderzoeksmogelijkheden.

Retail Insights onderzoek

Consumentonderzoek - gedragen consumenten zich zoals ze zeggen dat ze doen?

De juiste consumentendata vertelt veel over het gedrag en de motivatie van consumenten. Echter niet alle ‘waarom-vragen’ zijn hiermee te beantwoorden. Kwalitatief onderzoek levert juist hier de toegevoegde waarde. Waar consumentendata en kwalitatieve onderzoeksresultaten in de praktijk vaak lastig te matchen zijn, brengen wij twee onderzoekswerelden bij elkaar. We monitoren wat consumenten doen en vragen ze ook waaróm ze dit doen. Zo brengen we in kaart wat het verschil is in kwaliteitsperceptie tussen jouw loyalere en incidentele merkkopers.

Heb je een specifiek vraagstuk of uitdaging? We bieden talloze mogelijkheden aan om je verder te helpen. Neem contact op met Director Insights & Analytics Joep Smeets voor meer informatie.

* analyses en onderzoeken vinden plaats binnen alle daarvoor geldende wet- en regelgeving