Albert Heijn Media Services: Merkbouwer of Conversie generator?

Albert Heijn Media Services: Merkbouwer of Conversie generator?

U bent hier

Nieuws

Albert Heijn Media Services: Merkbouwer of Conversie generator?

02 jun 2020

Persbericht:

Vaak is het zwart - wit. TV zet je in voor merkbekendheid en winkelcommunicatie zorgt voor conversie. Maar is dat wel zo? Publicis Groupe onderzocht in samenwerking met onderzoekspartner MeMo² de rol van een klassieke media campagne én de toevoeging van Albert Heijn als media kanaal binnen de customer journey van Duracell – zowel op merk als op sales.

Deli Bom, Strategy & Commerce Consultant Publicis Groupe: “Bij Publicis Groupe adviseren we onze FMCG merken binnen het veranderende commerce landschap. De rol van fysieke winkels verandert met de dag – zeker nu in deze tijd. Voorheen fungeerden winkels enkel als aankoopplek, maar dat is allang niet meer zo. Winkelcommunicatie heeft een volwaardige rol binnen de totale media mix.”

De 6-weekse Duracell campagne ‘Maak je cadeau compleet met Duracell’ is geactiveerd op TV, in Out of Home en via Albert Heijn Media Services (middels retail media inzet op digitale outdoor schermen én winkelcommunicatie). Coen Kempen, Research Director MeMo²: “Wat dit crossmedia onderzoek uniek maakt is de toevoeging van de media van Albert Heijn Media Services én de meting op zowel merk- als sales doelstellingen in één onderzoek. Op deze manier kunnen we gericht antwoord geven op de vraag waar adverteerders hun mediabudget moeten investeren om te kunnen bouwen aan het merk en/of om de verkoop te boosten.”

Retail media voegt uniek bereik toe

Binnen de productcategorie batterijen, waar de merkbekendheid van Duracell al flink geladen is, blijkt TV nog steeds cruciaal om een stijging te verzorgen van de spontane naamsbekendheid van het merk. Wat opvalt is dat Albert Heijn relatief veel uniek bereik toevoegt aan de klassieke media kanalen: 38% van het Albert Heijn Media Services bereik onder Shoppers 18+ was incrementeel. De Albert Heijn winkelomgeving lijkt dus de dalende TV trend goed op te kunnen vangen. Ook op ad awareness zijn de retail media na TV de grootste bijdragers.

Door de samenwerking van TV en Albert Heijn is de intentie om op korte termijn Duracell batterijen te kopen significant gestegen met 34% onder shoppers 18+. Dit is interessant omdat batterijen een impuls product zijn. Slechts 9% zet batterijen op hun boodschappenlijstje.

Wanneer de daadwerkelijke kassadata wordt bestudeerd, dan wordt duidelijk dat al op korte termijn 14% van de totale Duracell sales direct kan worden toegeschreven aan de marketingactiviteiten binnen de Albert Heijn omgeving: 12% aan de winkelcommunicatie en 2% aan de digitale outdoor schermen.

Joep Smeets, Director Insights & Analytics AH Media Services: “De resultaten laten duidelijk zien dat wij niet enkel relevant zijn als ‘conversie-tool’, maar dat we ook als retail media een volwaardige plek in de media mix kunnen innemen om een merk te bouwen en verkoop te boosten. Publicis Groupe is erg vooruitstrevend geweest in hun rol als adviseur om retail media op deze data-gedreven manier in te kunnen passen in het media mix advies.”

Bunny Bonus

Dat de Bunny nog steeds zijn iconische aantrekkingskracht heeft qua creatie was een mooie bonus als één van de onderzoeksresultaten. Maar bovenal weet Duracell nu in ieder geval waar ze hun marketinggelden op in moeten zetten in de toekomst.

Nog in 2020 zullen Publicis Groupe, MeMo² en Albert Heijn Media Services de unieke onderzoeksopzet verder uitbreiden naar andere productcategorieën, ecommerce en digitale media kanalen. Geïnteresseerde merken, retailers en platforms kunnen zich aanmelden.

Meer weten over dit onderzoek of benieuwd naar de cross-media effecten van jouw merkcampagne? Neem contact op met:

Deli Bom, Strategy & Commerce Consultant Publicis Groupe: 06-28444806

Joep Smeets, Director Insights & Analytics AH Media Services: 06-47072328

Coen Kempen, Research Director MeMo²: 06-16423838