Coca-Cola

Coca-Cola

U bent hier

Doorbreken van een gewoonte

Coca-Cola

Door opvoerende druk vanuit de media over suikerconsumptie, loopt de verkoop van bepaalde suikerrijke producten terug. Een alternatieve oplossing voor merken is het toevoegen van nieuwe producten die passen bij een meer verantwoorde levensstijl. Coca-Cola neemt zijn rol in het terugdringen van suikerconsumptie serieus door nieuw assortiment toe te voegen, met minder suiker. Hiermee behouden zij hun doelgroep, maar weten ze ook nieuwe kopers aan te trekken. 

Centrale vraag: 
Hoe overtuigen we loyale Coca-Cola consumenten vaker te kiezen voor alternatieven die zonder of lager in suiker zijn?

Loyale merkkopers die gewend zijn aan de normale Coca-Cola smaak zijn lastig te overtuigen. AH Media Services hielp Coca-Cola met een campagne om de consument van de Regular-variant ook eens voor Coca-Cola Light of Coca-Cola Zero te laten kiezen.

Aanpak

●    Onze hypothese: laat de loyale Coca-Cola Regular consument een aantal keer een andere keuze maken. Deze consument zal langzaam wennen aan de nieuwe smaak en zal daarna een ‘overstap’ overwegen. 

●    Samen met Coca-Cola bepaalden we de definitie van de zeer loyale Coca-Cola Regular consumenten. Met behulp van onze Bonuskaartdata konden we deze groep vinden en benaderen. 

●    We lanceerden een Persoonlijke Bonus campagne waarbij we meerdere keren deze selecte groep consumenten bereikten via getargete mailings via de Bonuskaart. Met de inzet van Free Sample mailings en Extra Deals werden deze consumenten gestimuleerd om Coca-Cola Zero te proberen. De nadruk in communicatie lag op de smaakbeleving: ‘Geniet van de heerlijke smaak van Coca-Cola, maar dan zonder suiker’.

●    De getargete mailings werden vervolgens opgevolgd door een vragenlijst om meer te weten te komen over de keuzes van de consument, ten aanzien van de loyaliteit voor Coca-Cola Regular. 

Resultaat
Targeted sample mailing
Bereik 56.865
Targeted sample mailing
Participatie 12,4%
Targeted Extra Deal mailing
Bereik 7.954
Targeted Extra Deal mailing
Participatie 4,2%
Media
Retail insights
Loyalty


U bent hier